Munchenissä

Aamulla heräsimme Munchenin ulkopuolella ja hiippailimme klo 10 luksusaamiaiselle. Onneksi saimme aivan mahtavan hotellin siellä!

Yhdetoista aikaan olimme syöneet ja päätimme lähteä kaupungille, ottamaan ilo irti myös Munchenistä. Saimme hyvällä tuurilla hienon diilin hop-on hop-off-bussiin ja päätimme hypätä sellaiseen. Ajelimme bussilla ja hyppäsimme välillä kävelemään. Alla on kuvia Munchenistä.Illalla palasimme klo 18 hotellille, söimme yhdessä illallisen ja painelimme huoneisiin, jotta olisimme aamlla ajoissa pirteinä valmiina….mutta kuinkas kävikään😅

Frauenkirchellä

image image image image image image image

Olympiapuistossa paistattelemassa ja BMW-cityn hulppeissa arkkitehtoonisissa maisemissa

Perjantai-ja yllättävät lauantai ja sunnuntai

Torstai-iltana luulimme syövämme viimeisenä illallisena yhtä Saksan kansallisruoista,döneriä. Hyvältä maistui ja illalla kiertelimme Nurnbergin ostoskaduilla. Illalla saimme hiukkasen valvoa, olihan kyseessä viimeinen ilta-tai siis niin luulimme.

Perjantai aamuna aamiaisen jälkeen painelimme pihalle ja kävelimme lenkin ja leikimme leikkejä ja viestejä pari tuntia linnan muurin suojassa. Leikkien jälkeen palasimme hostellille herkulliselle lounaalle, jonka jälkeen kävelimme vielä torille jätskeille. Kello 15 starttasimme kotimatkalle. Matkasimme kuten tullessakin metrolla lentokentälle ja tarkoitus oli lentää klo 16.50 Muncheniin. Kentällä, tai oikeammin lentokoneessa saimme kuulla, että Munchenissä on kova kesämyrsky ja Munchenin kenttä on suljettu kaikelta liikenteeltä. Istuskelimme kuumassa koneessa melkein puolitoista tuntia, jonka jälkeen pääsimme kuitenkin lähtemään kohti Munchenia. Matka sujui hienosti, ilman töyssyjä, vaikka olimmekin niihin varautuneet.

Perillä Munchenissä meitä odotti kaksi karua näkyä: Helsingn lento oli juuri lähtenyt ja Ticket serviceen oli tuhannen ihmisen jono. Ei auttanut muu kuin etsiä lapsille istumapaikka kahvioon, (ja jättää urheat ihanat huoltajat heidän kanssaan)ja asettua jonoon. Jonotimme useita tunteja, lopulta eri terminaalissa kuin lapset, ja lapset saivat sillä välin syödä ja hengailla kentällä. Lopulta ilta kymmenen aikaa pääsimme tiskille, jossa virkailija meinasi pyörtyä, kun näki 24 hengen ryhmämme boarding passit. Loppujen lopuksi, kaiken veivaamisen jälkeen, selvisi, ettei meillä ollut mitään mahdollisuutta päästä Helsinkiin perjantaina eikä lauantaina, vaan yöpyisimme Munchenissä-seuraavat kaksi yötä. Alkusokista selvittyämme päätimme, että tilannehan on otettava seikkailuna. Saimme tietenkin kaikki kulut lentoyhtiölle ja lopulta saimme yöpaikat hienosta hotellista Munchenin messukeskuksen luota. Mc Donaldsin kautta pääsimme lopulta hotellille, klo 1.30 yöllä. Ja lapset olivat aivan upeita-lauloivat, leikkivät, nauroivat, juttelivat ja olivat upealla rohkealla ja joustavalla tuulella kaiken aikaa. Olen niiiiin ylpeä heitä!

Torstaiterveisiä, ensin aamupäivältä

image image imageHei Suomi!

Saksassa on tänään ollut pilvistä, mutta kuitenkin lämmintä. Muutama aivan pieni tihkusadekuuro on tullut, mutta se ei ole menoa haitannut.

Aamulla suuntasimme tänään paikalliseen tiedepuistoon, jossa pääsimme tekemään kymmenissä erilaisissa pisteissä fysiikan, ja ylipäänsä maailman,ilmiöihin liittyviä kokeita. Saimme upean opastuksen optiikan saloihin, joka onkin ollut yksi tärkeimmistä fysiikan aiheistamme tänään. Paikka oli todella hieno ja viihdyimme siellä koko aamupäivän ja pitkälle iltapäivään. Söimme paikan päällä saksalaisten herkkulounaan;nakkeja ja ranskalaisia. Maistui hyvin myös suomalaisille!

Tekstin yläpuolella olevat kuvat ovat tiedepuistosta ja sen ympärillä olevalta nurmikentältä, jossa otimme myös frisbee -ja jalkapallomatseja.

Keskiviikon tunnelmia

Keskiviikkona suuntasimme noin 50 kilometrin päähän Nurnbergistä vaeltelemaan kauniiseen Pottensteinin kylään. Matkustimme perille junalla ja bussilla ja paikanpäällä aloitimme vaelluksen. Kuljimme alppiniittyjen ja metsien halki ja nautimme päivästä. Lapset kävelivät todella reippaasti! Pysähdyimme syömään eväitä ja päädyimme kolmen tunnin vaelluksen jälkeen tippukiviluolille. Joimme päiväkahvit ja söimme jäätelöt ja pääsimme upealle kierrokselle reilun kilometrin pituiseen luolastoon. Kokemus oli aivan upea! Totesimme reissun aikana olleemme yli 10 km korkeudessa ja yli 50 metrin syvyydessä maan pinnalta.

Tippukivien jälkeen päätimme hurjastella kesäkelkkaradalla. Vauhtia riitti radalla ja lapset olivat todella innoissaan.

Kelkkailun jälkeen suuntasimme vielä Pottensteiniin pizzoille-kaikki olivat tosi nälkäisiä ja pizza maistui pitkän päivän jälkeen ihanalle! Ruokatauko oli pikainen ja syöksyimme bussin kautta junalle.

Takaisin hostellilla olimme puoli kahdeksan maissa, jonka jälkeen hengailimme hostellilla ja menimme väsyneinä 21.30 huoneisiin.

Taaskin, ihan huippu päivä ja onnellisen näköisiä leirikoululaisia!

Tiistain kuulumisia

Hei kotiväki!

Eilinen bloggailu jäi väliin, kun wifi ei suostunut toimimaan. Kaikki on kuotenkin erinomaisesti Saksanmaalla!

Eilen vierailimme paikallisessa upeassa Steiner-koulussa. Vierailimme vaihto-oppilaana luokassa olleen Marjaanan 6a-luokassa ja kuuntelimme siellä esitelmää Suomesta ja kerroimme kotimaastamme. Tutustuimme koko koulun alueeseen ja söimme upean lounaan koululla auringonpaisteessa.

Koulun jälkeen palasimme hostellille ja valmistauduimme jännittävään retkeen raatihuoneen alla oleviin keskiaikaisiin vankityrmiin. Retki oli puistattava!

Retken jälkeen Marjaanan opettaja tuli meitä vastaan kaupungille ja kiersimme reilun tunninverran kaupungin nähtävyyksiä. Kuulimme kiinnostavia yksityiskohtia ja näimme uusia puolia kaupungista.

Retkien jälkeen söimme hostellilla ja sen jälkeen osa lapsista lähti muutaman  aikuisen kanssa vielä kaupungille katselemaan kaupungin uudempaa puolta.

Olipa kuuma ja tapahtumarikas päivä!

Terveiset aurinkoisesta Nurnbergista, Saksasta

Terveiset Saksasta!

Pitkä päivämme on ollut aivan mahtava! Tapasimme lentokentällä klo 4 ja lento nousi ilmaan Helsinki-Vantaalta klo 6. Lento sujui jännittyneesti, mutta iloisin ja odottavaisin tunnelmin. Laskeuduimme tunniksi Muncheniin ja perillä Nurnbergissä olimme klo 9.20 paikallista aikaa.

Sää perillä oli kuuma ja aurinkoinen. Puut ja pensaat kukkivat ja kaikkialla on kaunista. Aamulla kiersimme kaupunkia, tutustuimme Nurnbergin linnaan, sen 45 metriä syvään kaivoon ja vierailimme linnan ylle kohoavassa tornissa. Lounastamassa  kävimme hostellilla, joka on upea, niin ulkoa kuin sisältäkin. Lounas oli maittava ja kaikille löytyi syötävää. Ja paikallisia herkkuja riitti😊

Iltapäivällä päätimme kävellä Pegnitzin rantaa Westbadille, kaupungin maauimalalle. Uimme ja nautimme auringosta ja kaikilla on niiiin hauskaa.

Kaikki hyvin siis Saksassa, toivottavasti myös Suomessa!

Kello on nyt 21 paikallista aikaa ja lapset alkavat olla valmiit nukkumaan. Eväät mahoissa ja kavereiden kanssa hengailtua on ihana kömpiä nukkumaan ja odottaa huomisen uusia seikkailuja.

6c tähyilee jo Saksaan

6c alkaa olla valmiina seikkailuun! Näin tähyilimme viimeisenä koulupäivän

kohti Saksaa! Voi kuinka kaikkia jännittää-hyvällä tavalla!

Kutoset lähtevät siis huomenna 9.5 seikkailuun Saksan Nurnbergiin. Leirikoulussa tehdään kaikkea mukavaa;opitaan maailmasta ja muista ihmisistä,tutustutaan keskiaikaiseen Nurnbergiin, vaelletaan vuoristossa ja tutustutaan kivioppiin sopien tippukiviluolastoon ja ylipäänsä, nähdään ja koetaan kaikkea uutta ja innostavaa! Puhumattakaan saksan kielestä-nyt pääsemme testaamaan taitomme!

Huomenna tiedossa aikainen herätys-kentällä tapaamme viimeistään klo 4.30. Perillä välilaskun jälkeen olemme aikataulun mukaisesti 9.10, jonka jälkeen on reilusti aikaa hostelliin ja kaupunkiin tutustumiseen.

Ihan huippua lähteä tällä 20 oppilaan ja 4 aikuisen porukalla reissuun! Ja hauskaa päästä tapaamaan jo entuudesta tuttuja ihmisiä Saksassa!